7 szybkich i prostych porad dla optymalizacji kampanii produktowych

Prowadzisz sklep internetowy i zastanawiasz się jak zwiększyć zyski? Wykorzystujesz do sprzedaży towaru reklamę produktową Google Ads? Dobrze zoptymalizowana kampania PLA  pozwoli utrzymać Tobie odpowiedni poziom marży i zmniejszyć koszty prowadzenia sklepu internetowego. Klient szybciej znajdzie produkt, który odpowiada jego indywidualnym potrzebom, a Ty mniej wydasz na marketing sklepu internetowego. Jeżeli nie wiesz, czym są Zakupy Google albo dopiero zamierzasz rozpocząć swoją przygodę z kampanią  produktową, to zachęcam do subskrybowania kanału Redseo na Youtubie.

1. Strategia ustalania stawek

Google Ads daje możliwość zdecydowania według, jakiej strategii ustalania stawek chcesz się rozliczać. Dobór będzie zależał od ustalonego marketingu dla sklepu internetowego (celu) i budżetu oraz umiejętności, i czasu. Będziesz wybierał spośród dwóch rodzajów ustalania stawek:

  • stawek ustawianych automatycznie (inteligentne ustalanie stawek) przez Google Ads według wybranego celu ( np. ROAS, CPA);
  • stawek ustawianych samodzielnie.

Istnieje też pośrednia forma – ulepszone CPC (koszt za kliknięcie), którą polecam zastosować. Jest to połączenie dwóch funkcji – ustalania stawki samodzielnie z inteligentnym ustalaniem stawek. Pozwala to na zachowaniu większej kontroli nad stawkami, niż przy ustawieniach automatycznych (dane nie są analizowane w takim zaawansowanym stopniu, jak przy innych inteligentnych celach). Ulepszone CPC zależnie od sytuacji zwiększy lub obniży Twoje stawki.

Zanim jednak zdecydujesz się na tę strategię, włącz ustalenie celów konwersji w Google Ads. Bez nich nie będziesz miał możliwości ustawienia ulepszonego CPC. Przy kampaniach produktowych dla najlepszego funkcjonowania strategii zalecane jest minimum 200 kliknięć na grupę towarów. Wszystko brzmi być może bajecznie, ale nie zwalnia Ciebie z ciągłej obserwacji kampanii.

Określanie stawki - ulepszone CPC
Określanie stawki – ulepszone CPC

2. Optymalizacja pliku produktowego

Ważne, żebyś zadbał o dobrze skonfigurowany plik produktowy, który stanowi istotny element  kampanii produktowej. Dobrze uzupełniony feed produktowy pozwoli nie tylko na poprawne wyświetlanie się produktów, ale zapewni również lepsze dopasowanie do oczekiwań użytkowników.

Feed produktowy
Feed produktowy

Dlatego w miarę możliwości staraj się, żeby w opisie (w zależności od produktu) nie zabrakło takich elementów, jak :

  • koszt przesyłki,
  • prawidłowa nazwa produktu (nazwa odpowiadały rzeczywistości),
  • rozmiar,
  • kolor,
  • cen promocyjnych (jeżeli takie wprowadzasz).

Lepiej przygotowany opis zachęci klienta do zapoznania się z Twoim produktem. Po więcej szczegółów na temat feedu produktowego zapraszam na nasz blog.

Błędny feed produktowy
Błędny feed produktowy

3. Wykluczanie słów kluczowych

Nie zapominaj, że w kampaniach produktowych też możesz skorzystać z wykluczenia słów kluczowych. Warto to zrobić jeżeli nie chcesz, żeby Twoje produkty wyświetlały się na produkty o zbliżonej nazwie, których nie posiadasz w sklepie internetowym.

Być może sprzedajesz przedmioty nie na każdą kieszeń i nie chcesz się wyświetlać na zapytania rozpoczynające się od słowa – “tanie…”. Pamiętaj, że wyszukiwarka jest kopalnią wiedzy o potrzebach i sposobie ich wyrażenia przez Twoich klientów.  

4. Podział produktów w Merchant Center

Do ograniczenia kosztów prowadzenia sklepu internetowego przydadzą się kategorie produktów z pliku produktowego. Możesz ich użyć do dopasowywania stawek w Google Ads. Natomiast, jeżeli z jakiegoś powodu nie masz ustawionych kategorii – nie martw się. Możesz sam to zrobić za pomocą reguł dostępnych w Google Merchant Center. Masz również możliwość dostosowania odpowiednich stawek dzieląc asortyment za pomocą etykiet niestandardowych (np. według ceny produktu lub rodzaju).   

Merchant Center - etykiety niestandardowe
Merchant Center – etykiety niestandardowe

5. Kampanie o wysokim i niskim priorytecie

Do optymalizacji budżetu odpowiednie będzie stworzenie dwóch kampanii produktowych. Jedną z wysokim priorytetem, a drugą z niskim. Dla wyszukiwań ogólnych (np. buty do biegania) wyświetlą się produkty z wysokiego priorytetu, ale za niższą stawkę. Natomiast dla zapytania z konkretnymi cechami produktu (np. męskie czarne buty do biegania Adidas rozmiar 44) wyświetlą się produkty z kampanii o niskim priorytecie, ale z wyższą stawką. Nie zapomnij w kampanii z niskim priorytetem wykluczyć ogólnych fraz, a w wysokiej  szczegółowych.

W ten sposób unikniesz przepalania budżetu kampanii produktowej już na pierwszym etapie lejka sprzedażowego. Twoje reklamy pokażą się dopiero w momencie kiedy użytkownik sprecyzuje jaki towar zamierza kupić (np. markę i model). Pamiętaj przy tym, że w przypadku skończenia się budżetu z kampanii produktowej o wysokim priorytecie automatycznie reklama będzie wyświetlała się z kampanii o niskim.

Priorytet kampanii PLA
Priorytet kampanii PLA

6. Urządzenia

Zwróć uwagę, z jakiego urządzenia pochodzi najwięcej transakcji w Twoim sklepie. Jeżeli zauważysz, że duża część ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych, a mimo to liczba transakcji jest niska, możesz spróbować zmniejszyć stawkę. Wówczas będziesz mógł więcej budżetu przeznaczyć na komputery.

Zanim jednak to uczynisz sprawdź, czy przypadkiem nie wspomagają twojej sprzedaży. Użytkownik, zanim podejmie decyzję o zakupie wykorzystuje wielu urządzeń na swojej drodze zakupu.  Powodem może być też gorzej działająca witryna Twojego sklepu internetowego na urządzeniach przenośnych. W zrozumieniu ścieżki klienta pomogą Tobie raporty dostępne w Google Analytics.

Ustalanie stawek na urządzenia mobilne
Ustalanie stawek na urządzenia mobilne

7. Remarketing

Przydatnym narzędziem, do zwiększenia zysków sklepu internetowego będzie remarketing. Możesz stworzyć listy odbiorców, którzy odwiedzili Twój sklep w przeciągu kilku dni, miesiąca lub dłuższego okresu. Warto również stworzyć listę z konkretną czynnością, którą wykonał użytkownik na stronie sklepu internetowego lub zatrzymał się na pewnym etapie zakupu towaru ( np. opuścił koszyk bez sfinalizowania transakcji).

Masz możliwość w łatwy sposób przypomnieć o Twoim sklepie i produkcie, który użytkownik chciał zakupić, a z jakiegoś powodu nie dokończył czynności. Pamiętaj przy tym o cappingu, nikt nie lubi przecież oglądać ciągle tej samej reklamy przez cały dzień.

Listy remarketingowe w Analytics
Listy remarketingowe w Analytics

Podsumowanie

Niektóre zalecenia z 7 szybkich porad dla optymalizacji kampanii produktowych mogą się wydawać oczywiste. Niektóre mało znaczące, ale razem zastosowane sprawią, że zwiększysz zyski sklepu internetowego. Lepiej poznasz swojego klienta i dopasujesz swoją ofertę do jego potrzeb. Mając na głowie dużo obowiązków związanych z prowadzeniem sklepu internetowego, możesz nie zwracać uwagi na drobne elementy.

A diabeł tkwi w szczegółach, na które warto poświęcić trochę czasu, żeby później cieszyć się z osiąganych wyników. Jeżeli nie masz czasu, żeby odpowiednio zająć się swoją kampanią produktową, zleć prowadzenie i optymalizację zaufanej agencji marketingowej. Wybierz swoją drogę i zacznij pracować nad sukcesem Twojego sklepu internetowego.