10 błędów przy tworzeniu opisów produktów w sklepie internetowym

opisy produktów w sklepie internetowym Blob

Brak możliwości bezpośredniego obejrzenia produktu przed zakupem – oto jeden z powodów, dla których wiele osób nadal nie korzysta z oferty sklepów online. I tu powinny wkroczyć one – opisy produktów w sklepie internetowym, które są w stanie zastąpić nawet najlepszego sprzedawcę. Jest tylko jeden warunek – przy ich tworzeniu nie możesz popełnić żadnego rażącego błędu. Poznaj te, które zdarzają się najczęściej, a które są niedopuszczalne, jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż w e-sklepie.

Połączyliśmy siły z Sago Media, dzięki czemu powstał przydatny artykuł dla każdego, kto sprzedaje w internecie. Koniecznie przeczytaj, by nie popełniać błędów podczas opisywania oferty w sklepie internetowym. A jeśli nie czujesz się na siłach, by pisać, z pewnością pomoże Ci wiedza i doświadczenie copywritera.

Czy wiesz, że:

  • 23% Polaków zwraca uwagę na opisy produktów?
  • 55% respondentów uważa, że jednym z elementów odpowiedzialnego prowadzenia biznesu w e-commerce są wiarygodne opisy produktów?

To wystarczające powody, dla których warto przyłożyć większą wagę do treści opisujących oferowany asortyment. Nie chodzi jednak o to, aby każdy produkt był opatrzony „jakimś” tekstem.

Ważna jest treść, która wpisze się w oczekiwania potencjalnych klientów i jednocześnie będzie przyjazna dla robotów wyszukiwarki Google.

W opisach produktów kryją się ogromne możliwości sprzedażowe

Opisy produktów w sklepie internetowym są jednym z ważnych elementów wpływających na sprzedaż. Potrafią zachęcić do złożenia zamówienia osobę, która nie jest pewna swojej decyzji zakupowej.

Działają też w drugą stronę – nawet najmniejszy błąd może spowodować, że potencjalny klient odłoży zakup w czasie albo przejdzie do konkurencji i nigdy nie powróci do Twojego sklepu.

Wystrzegaj się tych błędów w opisach produktów

Zależy Ci na tym, aby opisy produktów przyczyniły się do nakręcenia sprzedaży? Musisz wystrzegać się typowych błędów. Jeśli dopiero zaczynasz działalność w świecie e-commerce, masz szczęście – możesz uczyć się na potknięciach innych przedsiębiorców.

Jeżeli natomiast prowadzisz swój biznes, jak najszybciej sprawdź, czy opisy produktów w Twoim sklepie internetowym są wolne od często spotykanych „usterek”.

Błąd #1: podawanie nierzetelnych informacji

Opis produktu musi zawierać wyłącznie wiarygodne informacje. Zamieszczanie danych zbyt ogólnych daje duże pole do nadinterpretacji, co może zmylić kupującego. W opisie nie powinny pojawić się informacje mogące wpłynąć na podjęcie decyzji, której nabywca by nie podjął, gdyby nie został wprowadzony w błąd.

Podawanie nieprawdziwych informacji jest nie tylko nieetyczne, ale może skutkować surowymi karami nakładanymi przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Wskazówka!
Pisz tylko prawdę. Jeśli zamieszczasz informację, że produkt jest najskuteczniejszy / rekomendowany przez…, musisz dysponować potwierdzeniem tych danych.

Błąd #2: kopiowanie opisów od producenta

Kopiowanie opisów od producenta nie jest praktyką zakazaną, jeśli tylko sprzedawca dysponuje jego zgodą. Nie warto jednak iść drogą na skróty – i to z kilku powodów.

Jeśli zamieszczasz opisy prosto od producenta: narażasz się na tzw. duplicate content – kopie, które nie są akceptowalne przez roboty Google; w efekcie tego podstrona produktu znajdzie się na odległych pozycjach w wyszukiwarce; nie wyróżniasz się wśród konkurencji – klientowi może być wszystko jedno, gdzie dokona zakupu.

Wskazówka!
Stwórz własne opisy produktów – za bazę mogą posłużyć treści pozyskane od producenta. Jeśli pisanie nie jest Twoją mocną stroną, agencja copywriterska zdejmie z Ciebie ciężar tego obowiązku.

Błąd #3: brak elementów sprzedażowych

Jeśli w opisach produktów ograniczysz się wyłącznie do przedstawienia cech, najprawdopodobniej nie zaleje Cię fala zamówień. Pozbawione elementów sprzedażowych, nie skłonią do zakupu.

Kupujący będzie musiał sam przełożyć cechy na korzyści, co nie zawsze zostanie dobrze zinterpretowane. Ponadto może sprzyjać pojawieniu się dodatkowych wątpliwości.

Wskazówka!
Opisy produktów twórz w modelu: cecha – zaleta – korzyść.

Błąd #4: opis w formie specyfikacji technicznej

Opis produktu nie może być specyfikacją techniczną ubraną w zdania. Taki tekst – nie dość, że jest nudny – to z pewnością nie rozwieje wątpliwości zakupowych.

Wskazówka!
Jeśli chcesz wykorzystać specyfikację techniczną, każdy z elementów zaprezentuj w formie możliwych do osiągnięcia korzyści.

Błąd #5: oczywista treść

Jeśli treść stanowi odzwierciedlenie tego, co widać na zdjęciu, opis nie przekona do zakupu.
Zamieszczanie takich „oczywistych oczywistości” mija się z celem – przecież każdy może przyjrzeć się fotografii.

Wskazówka!
Jeżeli już opisujesz cechy widoczne na zdjęciu, dodaj do nich korzyści. Będzie to wartością dodaną, co pomoże rozwiać wątpliwości.

Błąd #6: wyolbrzymianie zalet

Najlepszy? Bezkonkurencyjny? Rewelacyjny? Nowoczesny? Doskonały? Jeśli właśnie taki przymiotniki dominują w opisie produktu, tekst będzie miał słabą moc oddziaływania na odbiorcę. Dlaczego? To „wyświechtane” określenia, których celem jest wyolbrzymienie zalet.

Takie zabiegi już nie działają na potencjalnych klientów – są niczym czerwona płachta na byka…

Wskazówka!
O innowacjach czy bezkonkurencyjności możesz pisać, jeśli Twoje słowa znajdują pokrycie w faktach. Jeżeli dysponujesz certyfikatami potwierdzającymi te określenia, pamiętaj o zamieszczeniu ich w karcie produktu.

Błąd #7: przesycenie słowami kluczowymi

Opis produktu może przyczynić się do zwiększenia widoczności e-sklepu w wynikach wyszukiwania.

Jednak upychanie w nim słów kluczowych nie jest rekomendowaną praktyką. Ich nadmiar z pewnością wpłynie na osłabienie jego jakości i zmniejszenie czytelności, co zostanie źle odebrane przez potencjalnego klienta.

Wskazówka!
Optymalne nasycenie frazami to 2-3 powtórzenia na 1000 znaków. Pamiętaj przy tym, aby wykorzystywać słowa kluczowe w odmianie, a także bazować na tzw. frazach długiego ogona (long tail).

Błąd #8: „ściana” tekstu

Opis produktu, który jest ciągiem zdań, dłuży się w nieskończoność. Przedstawiony w takiej formie nie zachęca do przeczytania, a co za tym idzie – do zakupu.

Nikt nie lubi czytać „ściany” tekstu. Jest to mur nie do przebicia, który utrudnia skanowanie treści.

Wskazówka!
Nawet krótki opis produktu rozbij na mniejsze fragmenty, przedzielając je chwytliwymi nagłówkami. Dzięki temu kupujący ma szansę wychwycić „esencję”.

Błąd #9: treść, która ma trafiać do wszystkich

Opis produktu, który ma przekonać każdego, będzie bardzo ogólny. To zwiększa ryzyko, że nie trafi do nikogo albo dotrze do osób, które nie będą zainteresowane ofertą. Warto pamiętać, że każda grupa docelowa ma określone wymagania i charakterystyczne potrzeby.

Jeśli będziesz przemawiać do wszystkich, możesz zaprzepaścić szansę na większą sprzedaż.

Wskazówka!
Na potrzeby tworzenia opisów produktów wciel się w rolę klienta idealnego. Dzięki temu łatwiej będzie Ci zrozumieć jego oczekiwania, co ułatwi napisanie dopasowanego tekstu sprzedażowego.

Błąd #10: mnóstwo usterek językowych i gramatycznych

Literówki, nielogiczne zdania, błędy stylistyczne czy ortograficzne – kupujący szybko wyłapują takie wpadki. Tekst przepełniony usterkami staje się trudniejszy w odbiorze i … może przyczynić się do ograniczenia zaufania.

Wskazówka!
Przed publikacją treści, dokładnie sprawdź poprawność opisów pod kątem językowym i gramatycznym.

Prowadzisz sklep internetowy i zależy Ci na zwiększeniu zainteresowania ofertą? Przeanalizuj własne opisy pod kątem popularnych błędów i jak najszybciej je usuń. Nie pozwól, aby wyeliminowały Cię z dalszej gry o zaufanie i zainteresowanie klientów.

Opublikowano w Blog Copywriting: , aktualizacja: